Ziemeļamerikā un Eiropā populārais kolektīvās iepirkšanās (collective buying power) veids tiek piedāvāts mūsu valstī. Tas ir lielisks veids kā uzņēmumiem palielināt savu klientu loku un patērētājiem iegādāties preces un/vai pakalpojumus ar ievērojamām atlaidēm.
Kas ir kolektīvā iepirkšanās un kā tā strādā? Visi mēs esam saskārušies ar akcijām „ņem trīs – maksā par diviem”, „katrs desmitais apmeklējums par brīvu” utt. Tā uzņēmumi cenšas patērētājus pieradināt pie jaunām precēm un piesaistīt regulāri izmantot tieši viņu pakalpojumus. Mēs saņemtu ievērojamākas atlaides, ja ņemtu 200 vienības vai apmeklētu 300 reizes mēnesī. Protams, mums nevajag 200 zābaku uzreiz vai 300 reizes mēnesī iet pie friziera. Taču, ja garantējam, ka vēl 299 cilvēki apmeklēs šo frizētavu, tad visi saņem iespaidīgu atlaidi.
Tas ir līdzīgi kā darbojas vairumtirdzniecības uzņēmumi, tikai šeit, kolektīvās iepirkšanās vietnē, piesakās fiziskas personas, kurām interesē noteiktais produkts. Katrs uzņēmums nosaka minimālo pārdošanas apjomu, kuram ir gatavs piešķirt 50 – 90% lielu atlaidi. Ja noteiktais skaits netiek savākts, darījums nenotiek.
Patērētājiem izdevīgums ir acīmredzams. Vai uzņēmumiem arī ir kāds labums?
- Vispirms tā ir bezmaksas reklāma kolektīvās iepirkšanās vietnē. Bezmaksas gan ir nosacīti, jo maksāts tiek ar milzu atlaidēm, taču tas vienalga ir krietns ietaupījums, ja salīdzina ar tradicionāliem reklāmas kanāliem, kuru efektivitāti izmērīt ir grūtāk.
- Tiek panākts buzz efekts, jo katrs gribēs, lai akcija notiek un centīsies nodot aktuālo informāciju tālāk („no mutes mutē”). Ņemot vērā sociālo tīklu popularitāti, potenciālie klienti paši reklamēs produktu.
- Tiek piesaistīti jauni klienti, kuri par uzņēmumu pirms tam neko nav dzirdējuši, vai baidījušies no augstām cenām. Te būtu stipri jāpiedomā kā viņus noturēt arī pēc akcijas beigām.
- Garantēts minimālais apgrozījums, kas ļauj prognozēt naudas plūsmu.
- Lielisks papildus veids kā virzīt jaunu produktu tirgū.
- Ja netiek savākts minimālais dalībnieku (klientu) skaits un akcija nenotiek, informācija vienalga ir nonākusi līdz patērētājam. Un, šoreiz, patiešām bez maksas.
Šogad darbību sākuši jau četri kolektīvās iepirkšanās e-projekti, kuriem drīz pievienosies arī piektais. Katrs nāk ar savām ambīcijām un cerībām uz veiksmes stāstu, bet, Latvijas mazajā tirgū, izdzīvos tikai tie, kuru piedāvājumi spēs nodrošināt lielu vietnes apmeklētību un ilgstoši noturēt klientu uzmanību. Šis laiks ir pateicīgs tāda veida adaptētajiem projektiem, tāpēc nav jākaunas pārņemt veiksmīgi strādājošas idejas. Vien jāatceras par mūsu tirgus īpatnībām un patērētāju mentalitāti.
Keywords: kolektīvā iepirkšanās0