Lai nakotnē negaidītu pārsteigumi, ir lietderīgi atcereties pagātni. (K.B.) Publicēts: Augusts 26, 2008 - 11:07 PM
Pirmais un neapšaubāmi pats spilgtākais secinājums par Gruzijā notiekošo ir tas, ka Krievija valdošo aprindu pagātnes dēļ tā arī nav spējusi tikt galā ar saviem vēsturiskajiem kompleksiem. Nav ne mazāko šaubu, ka tieši Krievijas specdienesti jau kopš deviņdesmito gadu sākuma ir veiksmīgi izmantojuši Kaukāza jaukto etnisko sastāvu, lai ar principa „skaldi un valdi” palīdzību sākumā destabilizētu situāciju un tad atjaunotu savu pazaudēto kontroli reģionā.
Uz Latviju, Igauniju, Ukrainu un dažām citām valstīm (piemēram, Moldovu) tas attiecas ļoti tieši, jo, ņemot vērā lielo krievvalodīgo īpatsvaru, šādu scenāriju Krievija pamazām izspēlē arī pie mums (iztrūkst tikai noslēdzošā fāze). Šķiet, ka vismaz nacionālistu aprindās diskusijas vienmēr bijušas tikai par šādas rīcības laiku, nevis iespējamību, tāpēc arī Gruzijas notikumi nekādu īpašo pārsteigumu nav radījuši, - tikai apliecinājuši to, kas bija nojaušams jau vismaz kopš deviņdesmito gadu beigām. No otras puses, arī nacionālisti savā starpā nav spējuši vienoties par labāko aizsardzības modeli, – kamēr vieni vienmēr aicinājuši starptautisko kārtību uztvert reālistiski un iespēju robežās nostiprināt savu individuālo aizsardzības spēju, citi ir ļāvušies ideālistiskiem sapņiem par varavīksnes krāsās izdaiļotu NATO lietussargu.
Pašreizējie notikumi Gruzijā ne tikai vēlreiz ir apliecinājuši pilnīgi neefektīvo ANO sistēmu, kuru cita starpā krietni paļodzīja ASV bez ANO sankcijas veiktie uzbrukumi Irākai un Dienvidslāvijai, bet arī parādījuši NATO un ES ļengano dabu. Pats nopietnākais līdz šim izskanējušais sankciju modelis pārfrāzējot skan: „Mēs ar Krieviju kādu laiku runāsim mazāk”. Un lai cik tas skumji nebūtu, galīgi nav pārliecības, ka Latvijas iespējamas okupācijas gadījumā būtu savādāk. Kritiķiem iesaku vēlreiz uzmanīgi pārlasīt NATO līguma 5. pantu, kas nebūt nav tik dzelžains, kā kādam to patiktos tēlot. Turklāt pants ir tikai pants un tāpat kā ANO statūti var atšķirties no realitātes.
Atgriežoties pie valsts teritoriālās nedalāmības un tautas pašnoteikšanās principu savstarpējām attiecībām – no elementāriem taisnīguma apsvērumiem un pat ANO statūtiem nepārprotami izriet, ka tiek aizsargāta vienīgi tādu valstu teritoriālā nedalāmība, kuras izveidojušās vienas pamattautas apdzīvotā teritorijā. Ja kādā valstī pamattautas ir vairākas, tad jebkura no tām savā apdzīvotajā teritorijā var realizēt tiesības uz valstiskumu. Pamatiedzīvotāju pašnoteikšanās princips jebkurā gadījumā ir prioritārs pār valsts teritoriālās nedalāmības principu. Daudzām imperiālistiski noskaņotām lielvalstīm minētā atziņa, protams, pagalam nepatīk, tāpēc tautu pašnoteikšanās principu tās piesauc tikai tad, ja tas netiek attiecināts uz pašu impērijā iekļautajām tautām.
Šādā aspektā Gruzijas teritoriālās vienotības nekritiska atbalstīšana ir apšaubāma tāpat kā apšaubāma ir šī principa piesaukšana sakarā ar Krievijas rīcību Čečenijā. Abhāzi viennozīmīgi ir uzskatāmi par Abhāzijas pamatiedzīvotājiem, tāpēc šai tautai ir tiesības izveidot savu, no Gruzijas neatkarīgu valsti. Tomēr jāņem vērā, ka pašreizējā situācijā šāda iespēja nepastāv, jo minēto teritoriju kontrolē Kremļa izveidots autoritārs režīms, kura mērķis ir Abhāzijas pievienošana Krievijai. Patiesa neatkarības atjaunošana būtu iespējama vien tad, ja šajā teritorijā ieviestu neitrālu starptautisku pārvaldi (bez Krievijas, Gruzijas un ASV līdzdalības), un noorganizētu brīvu referendumu, kurā varētu piedalīties tikai abhāzi, nevis ievestie krievi un gruzīni.
Dienvidosetijas problēma ir sarežģītāka, jo tajā osetīni sāka ienākt ap 13. gs, bet pirms tam teritoriju apdzīvoja gruzīni, kas pietiekami lielā skaitā tur dzīvo līdz pat mūsdienām. Līdz ar to lielākā daļa Dienvidosetijas tomēr uzskatāma par Gruzijas daļu, kaut gan jautājums par atsevišķu apgabalu piederību osetīniem būtu sīkākas izpētes vērts. Arī osetīniem nešaubīgi ir tiesības uz savas valsts nodibināšanu, tomēr šīs tiesības jāizmanto vēsturiskajā šīs tautas zemē, kuras lielākā daļa atrodas Krievijas sastāvā ietilpstošajā Ziemeļosetijā. Interesanti, vai Krievija tikpat aktīvi atbalstītu osetīnu tiesības uz pašnoteikšanos, ja runa būtu par Ziemeļosetijas atdalīšanos?
Runājot par atbalstu Gruzijai, ir jānodala divas lietas – Gruzijas valdība un Gruzijas tauta. Ja gruzīnu ciešanas no lielvalstu ģeopolitiskajām spēlēm raisa pamatotu līdzjūtību un vēlmi palīdzēt, tad amerikāņu ieliktenis Saakašvilli ir gaužām atbaidošs. Vai var uztvert nopietni personu, kas vienā brīdī bravūrīgi stāsta par varonīgu tēvzemes aizstāvēšanu pret iebrucējiem, bet otrā brīdī tiešajā ēterā ēd savu šlipsi vai panikā bēg no iedomātas krievu lidmašīnas tik ātri, ka pat miesassargi nevar panākt. Ja gribam būt līdz galam godīgi, tad jāatzīst, ka liela loma Kaukāza notikumos ir arī ASV mēģinājumiem tikt klāt Kaspijas baseina energoresursiem, kuru eksporta ziemeļu ceļus kontrolē Krievija (galvenā eksporta artērija iet caur Čečeniju), bet dienvidos iespiedusies ASV (Baku-Džeihanas naftas vads, kas šķērso Gruzijas teritoriju). Skaidrs, ka minēto impēriju valdības maz interesē Kaukāzā dzīvojošo tautu likteņi, runa kā parasti ir par naudu.
Uz šo ģeopolitisko spēļu fona smieklīga ir arī atsevišķu Latvijas valdības līdzšinējo kritiķu sajūsmināšanās par vietējo politikāņu „stingro un taisnīgo” nostāju Gruzijas sakarā. Krievijas rīcību nosodošie varas pārstāvju paziņojumi izklausās nejēdzīgi ne jau tāpēc, ka tie būtu nepareizi, bet gan uz šo personu iepriekšējās rīcības fona. Pietiek atcerēties kaut vai to pašu Ārlietu ministru Riekstiņu – padomju laikā vadošs komjaunatnes darbonis, vēlāk kļūst par tikpat dedzīgu Rietumu politikas ieviesēju Latvijā. Aktīvi atbalsta ANO nesankcionētu ASV iebrukumu Irākā, vēlāk cīnās pret Dienvidslāvijas teritoriālo vienotību atdalot Kosovu, savukārt tagad bļauj par Gruzijas teritoriālo integritāti. Šādi „politiķi” viennozīmīgi nedara godu nevienai tautai un diskreditē jebkuru labu ideju.
Aiz pretrunīgiem paziņojumiem un mierinošām frāzēm par „sēdēšanu pareizajā laivā” un „sargājošo lietussargu” pazudusi pati Gruzijas notikumu uzdotā jautājuma būtība – kāda ir Latvijas gatavība reaģēt uz iekšējām un ārējām provokācijām? Kremļa pozīciju Baltijas sakarā pietiekami skaidri pauž dažādi netieši avoti, sākot ar Krievijas valdības svētītiem agresīviem politikāņiem un beidzot ar tās kontrolēto mēdiju pēdējā laika pamanāmākā politiskā komentētāja Mihaila Ļeontjeva nepārprotami izteikto domu – Baltijas valstīm (tātad arī tautām) nav tiesību pastāvēt, jo tās ir „fašistiskas”. Minēto politiku apliecina arī Krievijas specdienestu aktivitātes Latvijā, piemēram, pirms kāda laika izdotā grāmata, kurā ar neredzētu vērienu savārstīti un pat atklāti viltoti vēstures fakti, mēģinot pierādīt, ka krievi ir Latvijas pirmiedzīvotāji. Šī grāmata pēc tam plaši tiražēta krievvalodīgajos mēdijos. Tas, protams, ir tikai sīkums to pazīmju gūzmā, kas liecina par mēģinājumiem nokaitēt nacionālo situāciju Latvijā.
Lai novērstu Gruzijas scenārija izspēlēšanu Latvijā ir jādomā gan par iekšējo provokāciju novēršanu, gan par reālu pretestību bruņota uzbrukuma gadījumā. Pirmais mērķis sasniedzams aktīvāk apkarojot teju neierobežotās Krievijas dienestu aktivitātes Latvijā (prese, politiskās partijas, sabiedriskās organizācijas, ekonomiskie projekti u.c.). Otrais mērķis ir sarežģītāk sasniedzams, bet ne mazāk svarīgs. Jāapzinās, ka NATO ir drošības papildus garants, nevis drošība pati par sevi. Latvijas aizsardzības pamatā jābūt spējai pašai sevi aizsargāt, cieša sadarbība jāveido arī ar valstīm, kam ir līdzīga ģeopolitiskā situācija – Igauniju, Lietuvu, Somiju, Poliju, Ukrainu u.c. Attiecībā uz NATO drošības garantijām jāizmanto tas pats princips, kas attiecībās ar Krieviju – cerēt uz labāko, bet gatavoties uz ļaunāko.
Līdz ar to no Latvijas valdības paziņojumu vietā vajadzētu sagaidīt sekojošas konkrētas darbības:
Atgriezt ieročus Zemessargiem;
Jau tuvākajā laikā noslēgt līgumu ar Lietuvu, Igauniju un, ja iespējams, arī ar Poliju, Somiju un Ukrainu par kolektīvu aizsardzību militāra uzbrukuma gadījumā;
Atjaunot saprātīga termiņa obligāto militāro dienestu, saglabājot arī profesionālo armiju;
Ieviest militārās apmācības priekšmetu skolās, kā arī organizēt periodiskas militārās apmācības pieaugušajiem;
Ierobežot Latvijas armijas specializāciju atsevišķu funkciju (atmīnēšana, ūdenslīdēji) veikšanai NATO spēku ietvaros, koncentrējoties uz Latvijas individuālo aizsardzības spēju daudzpusīgu attīstīšanu.
Ivo Rubīns
Avots:
Atslegas vārdi: vēsture2537
Kaspar- es Tev piekrītu par 90%, jo tas jautājums par Georgijāņiem (jaunais Gruzijas nosaukums) un Osetīniem un Abhāziem ir tiešām jāpēta no vēstures viedokļa dziļāk.
Tas viss ir skumji. Es te savā blogā par "mums" arī bišķi uzrakstiju. Kas attiecas uz mūsu spēju aizstāvēties tad vienīgais, kas mums tagad ir atlicis ir "cerība". Nekā jau vairs nav. Bušs ir aizgājis. Obama vēl nav dabūjis tā kārtīgi pa zobiem. Kad dabūs tad viņš sapratīs, kas un kā. Bet ir viens 100% scenārijs- tas scenārijs, kurš laikam nekad nepiepildīsies. Tas saucās "tautas dodās mājās". Krievi brauc mājās. Ukraiņi brauc mājās. Latvieši brauc mājās. Tas ir "miera un labklājības" scenārijs. Ja tas notiktos- kādreiz, tad viss būtu štokos- Lācīšam tad vairs nebūtu jāvicina dūrītes un jāraksta "Nolikumi par tautiešu aizstāvniecību pasaulē...". Tad Lācītis ar Celiņu kopā varētu iet uz WC, jo tad nebūtu vairs iemesla karam. Ir jāceļ augšā šī tēma- Ruslandē ir jāatbalsta visas aktivitātes, kas ir saistītas ar "tautisku" politiku. Es tā redzu izeju no bezizejas.
Kaspar, norīrē kādu garāžu, izgudro kādu jaunu masu iznīcinošu līdzekli un nebūs jauztraucās par nākotni. Un ne jau nu mūs kāds ar varu ieņems. Ja ie;nems, tad tikai caur politiku. Tuvākie un skaļākie ņēmēji pēc manām domām ir SVF un jaunizceptie LV pilsoņi. SVF ar aizdevumiem, Launie pilsoņi nedod Dievs naturalizēsies tādā daudzumā, ka pēc pāris gadiem ievēlēs Saeimā savu frakciju tik lielā apmērā, ka spēs nobalsot par brīvprātīgu pievienošanos Krievijai un miers. Lielais vairums latviešu būs Īrijā un citos pasaules nostūros, tā ka referendums ar neizdosies. Tie ir mani pesimistiskie scenāriji. Pozitīvais scenārijs ir - latvieši izgudros daudz un labu lietu (zāles pret vēzi, aids utt, lidojušos šķīvjus utt), to visu pārdos, kļūs nenormāli bagāti, bagātāki pat par Lembergu ģimeni, ātri sametīsies un atdos SVF visu parādu un dzīvos laimīgi mūžīgi mūžos... :)
Tie kas radīja sistēmu pa lielai daļai nav starp dzīvajiem, taču tiekas to sistemu pārņēma un uzturēja, un vēl joprojām uztur.. Vai tad prihvatizatori jau zem zemes????
Un Par molot-ribentrop paktu. Tas līgums vairs nav spēkā. Tā ir vēsture, kas protams jāzin. Vai esi mēģinājis noskaidrot kaut ko par Jaltas konferenci? Cik noprotams, tad tās slepenie dokumenti vēl joprojām ir spēkā.... Slepenie.... Slepens, tātad nezināms saturs. Un šis saturs mūs ietekmē....
Kaspar!
1) Tajās valstīs ir cits klimats un fauna. Alas un citas slēptuves. Vietējie ir pielāgojušies tādiem apstākļiem, bet krievi nebija, līdzīgi, kā karojot Somijā.
2) Ko dod čečenu un musuļmaņu spridzinātāji. Ok, iebiedē mierīgos krievu pilsoņus, ko vēl. Ja spridzina, tad spridzina pa īstam. Ko dod viens cilvēks ar spridzekli, nu mirst 10, 100 vai vairāk cilvēku un viss. Katru gadu no bargā sala, saindēšanās ar ēdienu, sliktas samagonkas, vai vēža dēļ mirst simtiem tūkstošu un tikpat piedzimst. Vēlreiz saku, ja spridzina, tad pa īstam... :) LV ir maza valsts un tai būtu jāiegūlda līdzekļi nevis armijā bet slepenos masu iznīcinošos ieročos, tā ja kāds mūs paņem tad lai pusi savas tautas zaudē šajā cīņā... Bet tas jau tik tāds mans subjektīvais viedoklis.
Tikai neaizraujies, bet gaidi mīlestību! Silts nak ar sildīšanu, labs ar gaidīšanu...
Kā redzi, neesmu mūžu veltīgi dzīvojis, no visa pa druskai ir nobaudīts un iepazīts...
Bet tā jau bija sistēma, tas nebija Molotova un Ribentropa pakts, bet sadalījums, sistēma, tās izveidotāji jau sen nav starp dzīvajiem, bet varbūt tad vajadzētu ņemt pie dziesmas tos, kas izandalēja tādas rūpnīcas kā Alfa, Vef's un līdzīgās, kas zin, tehnoloģijas tajā laikā pie mums bija tādas pašas, kā tajā laikā bija Japānai/
Vai neesi padomājis kādēļ tie savējie pa pus pasauli tusē? Kādēļ bezdarbs vairāk skāris tieši lauku apvidus? Kādēļ jēdziens tauta tiek pamazām, taču mērķtiecīgi padarīts par apsmieklu? Jā. Ja iespējas aizbēgt nebūtu... varbūt situācija jau būtu nokaitusi, un uzsprāgusi pēc tam sākot visu no sākuma. Varbūt pārmest vajadzētu tiem kas to ir pelnījuši. Tiem padomju okupācijas varas funkcionāriem kuŗi ar viltu un citiem instrumentiem vēl joprojām ir pie varas.....
Zini Kaspar, esmu patriots un varbūt tāpēc, pirms pārmet kaimiņam, varbūt vajadzētu pārmest tiem tā sauktajiem savējiem, kas tagad pa puspasauli tusē, jo šeit jau ir mazākums?
Un ar kādām zemūdenēm, a-bumbām, ultraraķetēm :) u.c. brīnumiem ir bruņoti čečeni, afgāņi, utt. Vai tas neliecina ka bruņojumam ir otršķirīga nozīme? Vai nevar būt ka galvenais ir tautas vienotība, lepnums, cīņasspars, mēŗķi kas augstāki par paša dzīvību, spēja uzupurēties, utt. ???
Un pie reizes arī sameklēju Krievijas varenumu - salīdzini un izdari secinājumus :)
Paskat, pat atradu LV pamatbruņojuma aprakstu, ir pat bildīte, piemet aci, cik LV ir armijas flote liela, cik no tiem kuģīšu ir bruņojums vispār. Ko darīsism ar zemūdenēm, ar zveinieku tīkliem ķersim?
Kaspar. Ko Tu atkal te ņemies. Nu pat ja visu augstākminēto izpildīs, tas tak neko nedos. Kad gāju pamatskolā, kādā 8 klasē, ziņās tika publicēts Latvijas ieroču varenums un tur konstatēteja, ka tajā laikā LV spētu no krieviem, vai kādas citas valsts armijas atšaudīties tikai 3 diennaktis, tad beigtos munīcīja. Arī savā laikā piedāvātos ja nemaldos 48 tankus, Somijas un Zviedrijas karakuģus mēs nepaņēmām. Ministrs teica, ka mums tāds nevajag, beigās tik mazos patruļkuģīšus paņēmām.