merčendaizings

7. jūl 2010. 12:28

Vai arī tu kādreiz esi aizdomājies, kāpēc lielveikalā preces ir izkārtotas tieši šādi un ne savādāk?

Ikviens no mums kaut reizi dzīvē ir iepircies lielveikalā. Varu gandrīz pilnīgi droši apgalvot, ka ikvienam no mums kaut reizi apmeklējot lielveikalu radies jautājums - nu nafig tā maize/piens/gaļa atrodas tik nenormāli tālu prom no kasēm, pašā lielveikala stūrī? Kā arī lielais izbrīns, kad no veikala iznāc ar diviem pilniem iepirkumu maisiņiem, ja sākotnējā doma ejot veikalā bija - tā, man jānopērk piens, maize un 2 tomāti. Tad nu šim "fenomenam" ir vienkāršs izskaidrojums - tas viss ir viens liels mārketinga triks, kas saucās  - merčendaizings (angļu val. - merchandise, tulk. "veicināt pārdošanu").

     Merčendaizings ir process, kura rezultātā katram produktam tiek atrasta vispiemērotākā atrašanās vieta un produkcijas sortiments tiek izkārtots tā, lai tiktu stimulēta pārtērētāju vēlme to iegādāties. Merčendaizings tiek pielietots arī kopējā veikala dizaina, iekārtojuma un stendu izstrādē, veidojot to patērētājiem ērtu un piemērotu. Klientam ir jāļauj iepirkties tā, kā viņš vēlas. Svarīgi ir būt oriģinālam un iesaistīt visus klienta maņu orgānus – dzirdi, smaržu, redzi un tausti.
Neatņemama veikala sastāvdaļa ir skatlogi un norādes zīmes veikalā, līdz ar to tām arī ir jāpievērš papildus uzmanība.

Vai jums nav ienācis prātā pārdomāt, kādēļ maize atrodas tik tālu no ieejas. Gandrīz katrs pērk maizi, un arī tirgotāji to zina. Kamēr jūs nonāksit līdz maizei, vajadzēs iziet cauri visam veikalam, pa ceļam ieliekot groziņā citas preces. Puse no veikala peļņas ir no šiem “pa ceļam paņemtajiem produktiem” – piena, siera, gaļas delikatesēm; jo ilgāku laiku jūs pavadāt lielveikala sānu ejās, jo no lielākas naudas summas šķiraties. Nav nejaušība, ka, ieejot veikalā, jūs nonākat lauksaimniecības produktu un ziedu nodaļās, kas ir otrs lielākais ienākumu avots, šie produkti sniedz 20% ienākumu, kamēr aizņem tikai 10% platības.

Profesionāli izstrādājot piemērotākās merčendaizinga aktivitātes, Jūs iegūsiet tādu produkcijas izkārtojumu, lai klientam būtu ērti atrast to, ko viņš meklē, kā arī pērkot vienu lietu, viņš izvēlēsies nopirkt vēl kaut ko, saistītu ar šo lietu. Tādā veidā, izvēloties šampūnu, patērētājs noteikti nopirks arī matu balzāmu, jo tas būs nevien labs, bet arī pareizi pozicionēts. Lielveikalos, kur pircējam ir tiešs kontakts ar preci, merčendaizingam ir izšķiroša loma. Tas darbojas kā klusējošais pārdevējs, kas palīdz cilvēkam pieņemt lēmumu par kādas preces pirkšanu. Pareizi saplānota tirdzniecības zāle un pārdomāta merčendaizinga koncepcija palielina tā saucamo impulsīvo pirkumu skaitu, kad cilvēks kaut ko nopērk mirkļa ietekmē – „patika kā izskatījās”, „ieraudzīju un atcerējos, ka vajag”, „kečups stāvēja blakus makaroniem, tāpēc arī to paņēmu”. Šādi neplānoti pirkumi palielina veikala apgrozījumu.

Vai esat ievērojuši, ka lielveikalos uz vietas cep konditorejas izstrādājumus? Pētījumos noskaidrots, ka maizes smarža liek cilvēkiem izdot vairāk naudas.

Preču izvietojums plauktos tiek ļoti rūpīgi plānots. Produktus izvieto tā, lai gūtu maksimālu peļņu.

160 cm likums. Visdārgākās preces tiek izvietotas tieši 160 cm no grīdas – caurmēra pieaugušas sievietes acu līmenī. Mārketinga eksperti zina, ka cilvēkiem ir tieksme paņemt to, kas atrodas tieši viņiem priekšā. Vislabāk par to var pārliecināties cepumu nodaļā, kur visdārgākie ārzemju cepumi būs izvietoti tieši jūsu acu līmenī. Ja papūlēsities pieliekties, noteikti dabūsit kaut ko lētāku.

Kārumi bērniem. Visdārgākās bērniem paredzētās sausās brokastis atrodas bērnu acu augstumā.

Lai veicinātu neplānotus pirkumus, blakus tiek izvietoti radniecīgi produkti, un dārgākā prece no radniecīgām precēm atrodas pa labi, jo lielākā daļa pircēju ir labroči. Tiek būvēti aizvien lielāki un ērtāki veikali, lai cilvēkiem tajos patiktu uzturēties un pavadīt pēc iespējas vairāk laika.

Kopš tā laika, kad pirmo reizi izlasīju par merčendaizingu vienmēr lielveikalos aizdomājos par šo viltību un pats pārsteidzošākais, ka tādi lielveikali kā R un M tieši pēc šiem likumiem arī iekārtoti. :) Neļauj sevi apmuļķot, domā ko pērc.

Atslegas vārdi: lielveikala izkārtojums0

Komentēt var tikai autorizēti lietotāji

Nav komentāru

Autorizācija

Ienākt