Latvietis ir kā vecs ozols,

15. dec 2012. 07:56

kas ie­audzis sma­ga­jā Zem­ga­les mā­lā. To ne­spē­ja iz­nī­dēt ka­ra šaus­mī­gā teh­ni­ka, gra­nā­tu pos­to­šie sprā­dzie­ni, pat pēc ka­ra tas tur­pi­nā­ja pre­to­ties ie­nā­ko­ša­jai va­rai. Lai arī kā sve­ši­nieks pos­tī­ja tā za­rus, iz­nī­ci­nā­dams pēc­ka­ra cī­nī­tā­jus. Aiz­cir­ta sak­nes, iz­vez­dams to pie­de­rī­gos, at­bal­stī­tā­jus. Ozols tur­pi­nā­ja za­ļot.

Vis­sma­gāk klā­jās lat­vie­šu mā­tei, kam vi­sa ie­dzī­ve bi­ja jā­pa­met da­žu mi­nū­šu lai­kā, kas, rū­pē­da­mās par bēr­niem, aiz­mir­sa par vi­su ci­tu un pirm­ām kār­tām se­vi. Ti­kai tad, kad jau sen bi­ja aiz­cir­tu­šās va­go­nu dur­vis un ma­zā­kais, žē­la­bai­ni ie­kunk­stē­da­mies, ie­pra­sī­jās – mam­mī­te, mai­zī­ti! – mā­te, mek­lē­da­ma līdz­pa­ņem­ta­jā un uz­gā­ju­si kni­cī­ti, mai­zes, at­ce­rē­jās, ka viss ce­piens pa­li­cis tur, pie­lie­ka­ma­jā. Brū­ni ru­dzu mai­zes ku­ku­ļi. Vēl smar­žo­jo­ši pēc va­sa­ras un tik gar­di. Pār­seg­ti ar vi­ņas la­bā­ko, iz­rak­stī­to pū­ra dvie­li. Bet ro­kā vēl ie­priek­šē­jā ce­pie­na pus­sa­kal­tu­šais ga­liņš. Mā­te dzi­ļās sā­pēs no­vai­dē­jās un šos ku­ku­ļus at­ce­rē­jās vi­su mū­žu. Kad ma­zā­kais mi­ra no ba­da. Kad pa­ti stai­gā­ja uz­tū­ku­si, ne­spē­da­ma pa­spert so­ļus un jo­pro­jām at­lau­žot no sa­vas slap­jās, sā­ļās mai­zes­ de­vas lie­lā­ko ga­ba­lu pa­li­ku­ša­jam, sev at­stā­da­ma tik drus­kas. Ap­zi­nā­jās, ka bez vi­ņas arī otrs neiz­dzī­vos, bet lau­za un ­de­va. Ne mir­kli ne­žē­lo­jot.

Kad, to­mēr iz­tu­rē­ju­si, zau­dē­ju­si abus, pēc dau­dziem ga­diem, sve­šu­mā no­ver­go­tiem gadiem, at­grie­zās, pir­mais gā­jiens bi­ja uz mā­jām, pēc vi­su lai­ku at­mi­ņā eso­ša­jiem, vēl jo­pro­jām smar­žo­jo­ša­jiem brū­na­jiem, ru­dzu mai­zes ku­ku­ļiem.

Mā­jas no­dzī­vo­tas, sa­bru­ku­šiem jum­tiem, iz­rau­tām dur­vīm. Bez­ stik­lu lo­gu rām­jos dzie­dā­ja vējš. Iz­de­mo­lē­ta­jās, pie­gā­nī­ta­jās is­ta­bās gru­ve­šu kal­ni. Nav pie­lie­ka­mā, pat sie­nu nav. Bet, lie­kas, no tās vie­tas vēl jo­pro­jām plūst tik­ko cep­tas ru­dzu­mai­zes smar­ža. Mā­te, no jaun­as, ra­že­nas sie­vie­tes pār­vēr­tu­sies pār­dzī­vo­ju­mos par ve­cu graus­tu, kas ne­spēj vairs kus­tē­ties bez nū­jas at­bal­sta, sa­brūk ce­ļos un ie­krīt gru­ve­šos. Ta­jā, kas pa­li­cis pār­i no sve­ši­nie­ku no­dzī­vo­tā. Un no­lād se­vi par tā mir­kļa ne­ap­do­mī­bu: ne­pa­ņemt līdz­i šos mai­zes ku­ku­ļus, ku­ri vi­su šo sma­go lai­ku vi­ņu spie­du­ši kā lāsts un to­mēr sau­ku­ši at­griez­ties. Ta­gad vi­ņa ir te. At­grie­zu­sies, bet kā­da bi­ju­si par to mak­sa? Vai ne pā­rāk sma­ga? Un at­kal un at­kal vi­ņa lūdz tam Kun­gam pie­do­ša­nu par sa­vu to­rei­zē­jo neiz­da­rī­bu. Var­būt šie ku­ku­ļi tā­pat ne­bū­tu pa­lī­dzē­ju­ši bēr­niem iz­dzī­vot, bet tā ne­spies­tu ap­zi­ņu. Ne­pa­ņemt līdz­i ru­dzu mai­zes klai­pus. Sie­va pas­tiepj ro­ku, pa­ņem ne­eso­šo ku­ku­li un, at­lau­zu­si ga­ba­lu, sniedz sa­vam pirm­dzim­ta­jam, kas pa­li­ka uz mū­žī­giem lai­kiem iz­sū­tī­ju­mā. Tas tev, dē­liņ, ta­jā ze­mes spēks ie­likts, tas tev ļaus ne­aiz­mirst Dzim­te­ni. Nā­ko­šais ga­bals, tiek pas­ta­rī­tim, kas pir­mais mi­ra ba­da nā­vē. Tev, dē­liņ, šis, ta­jā ma­na ne­bei­dza­mā mī­les­tī­ba un Dzim­te­nes svē­tī­ba ie­lik­ta. Pie­dod, ka ag­rāk tev to sniegt ne­va­rē­ju. Un snie­dzas un snie­dzas ro­kas, vā­ras un ne­spē­cī­gas, vār­gas un iz­di­lu­šas, ne­va­rī­gas. Mā­te lauž un lauž, da­la tām vi­sām, kam tur, sve­šu­mā, pie­trū­ka šā mai­zes ga­ba­la, lai bū­tu iz­dzī­vo­ju­šas. Jo pie­trū­ka tie­ši šī, ar la­bes­tī­bu cep­tā, dās­nā un smar­žī­gā Zem­ga­les ru­dzu mai­zes ga­ba­la. Tā, kas iz­smar­žo Lat­vi­jas dru­vu rei­bi­no­šo smar­žu, kas pilns ze­mes spē­ka un audzē­tā­jas Dzim­te­nes mī­les­tī­bas. Starp vār­ga­jiem pirk­stiem pa­rā­dās kā­di īsi un res­ni. Mā­te pa­ska­tās un ie­rau­ga tā rī­ta no­ti­ku­mu da­līb­nie­ku, kas va­dī­ja vi­ņas un ģi­me­nes iz­ve­ša­nu, vi­su lai­ku stei­dzi­not – bis­tre­je, bis­tre­je (ātr­āk, ātr­āk). Va­ja­dzē­tu no­vēr­sties, pa­teikt nē, bet mā­te lauž kār­tē­jo ga­ba­lu un do­da­ma no­sa­ka – še, ja va­ri ēd, bet, pirms liec ga­ba­lu mu­tē, at­ce­ries tās iz­sū­tī­tās, bo­jā gā­ju­šās dzī­vī­bas, kas uz ta­vas sirds­ap­zi­ņas, arī ma­ni pui­kas pa­li­ka tur. Es ne­vē­lu tev ļau­nu, bet pie­dot ne­spē­ju. Lai so­da te­vi ta­va sirds­ap­zi­ņa.

Pa­li­cis pē­dē­jais ga­bals. To sev. Vien­mēr ti­ka at­rauts, at­dā­ļāts, Nu va­ru. Bez­ga­la il­gi nav iz­jus­ta īs­ta Lat­vi­jas mai­ze. Tās, kas bū­tu glā­bu­si šos ba­da nā­vē mi­ru­šos tūk­sto­šus, arī abus vi­ņas bēr­nus. Pa­ce­ļot ska­tu, ie­rau­ga sau­les sta­rā, kas iz­lau­zies caur sa­bru­ku­šo jum­tu un gries­tu pār­se­gu, stā­vam vār­gu mei­te­nī­ti, kas klu­sē­jot pas­tie­pu­si ro­kas, tik caur­spī­dī­gas. Vi­ņa ne­lū­dzas, bet lie­lās asa­ru lā­ses, kas rit pār vi­ņas vai­giem, iz­sa­ka lū­gu­mu vēl ie­spai­dī­gāk. Īss klu­su­ma mir­klis, un ro­ka, kas jau cē­la pie lū­pām pē­dē­jo pa­li­ku­šo ga­ro­zi­ņu, ap­stā­jas pus­ce­ļā. Tad pas­tiep­jas pret mei­te­ni, bēr­nu, un lū­pas no­čukst – ņem, tev tas vai­rāk būs va­ja­dzīgs, tev vēl ilgs ceļš ejams, līdz Brī­vai Lat­vi­jai, vēl daudz kas pa­vei­cams. Es jau...

Sāp­ju pil­nais smaids, kas iz­plaukst mei­te­nī­tes, se­jā ir tik gaišs un silts, ka arī vi­ņai kļūst bez­ga­la la­bi. Kā vē­ja no­pū­ta skan no mei­te­nes lū­pām vār­di. Ne­viens man ne­kad ne­ko nav de­vis, vi­si ti­kai pra­sī­ju­ši, lū­gu­ši, bet de­vu­ši? Tu dā­vā pē­dē­jo. Vai tad ma­ni ne­pa­zīs­ti? Es es­mu ta­gad no­ni­ci­nā­tā un pie­smie­tā Lai­me, kas tā­pat kā tu ti­ka iz­sū­tī­ta, pēr­ta un pa­ze­mo­ta, iz­smie­ta, jo man ne­bi­ja ko dot. Mēs iz­tu­rē­jām. Tu man de­vi spē­ku at­kal dot. Un, pa­cē­lu­si ce­ļos no­kri­tu­šo sie­vie­ti, at­bal­stī­ju­si uz sa­va ple­ca aiziet. Un sie­vie­te, mā­te, sma­gi piec­ēlu­sies kā no tu­vi­nie­ku ka­pa, pa­gal­mā pa­ceļ no­lauz­tu ozo­la za­ru, lī­ku un grei­zu, un uz tā at­spie­du­sies aiz­vel­kas. Ai­ziet sie­va, bal­sto­ties uz Lai­mas ple­ciem un ozo­la za­ra. Sie­va, kas zau­dē­ju­si vī­ru, mā­te, ku­ras bēr­ni mi­ru­ši ba­da nā­vē, saim­nie­ce, kam vairs nav jum­ta virs gal­vas, sie­vie­te, kas par spī­ti vi­sam iz­dzī­vo­ju­si un at­grie­zu­sies sa­vā dzim­te­nē Lat­vi­jā. At­grie­zu­sies redz, ka vi­ņas sen­ču stā­dī­tais ozols, pār­cie­tis vi­sas vēt­ras un ne­gai­sus, vēl jo­pro­jām za­ļo. Un, ka­mēr tas bērs aug­lī­gā zem­ē zī­les, būs dzī­va lat­vie­šu tau­ta.
G. Bul­lis
Avots: http://latvietis.lv/index.cgi?action=7…

Atslegas vārdi: polītika3025, Latvija441, okupācija0, deportācija0, izsūtīšana0

Komentēt var tikai autorizēti lietotāji

Komentāri (6)

Artūrs B. 18. dec 2012. 17:33

Ka vecs ozols un liepa,kam kalst saknes pashiem savaa neatkarigaa valstii...Skumji..

Anita A. 15. dec 2012. 15:08

Tas ir smagi. Arī mana vecāmāte 3 bērniņus pārcilvēciskiem spēkiem pie dzīvības uzturēja, dzīvus pārveda uz Latviju,uz nodegušas mājas gruvešiem. Viens dēliņš nomira jau Dzimtenē, pēc aklās zarnas operācijas...Ēst nedrīkstēja, bet te taču mazliet bija. Jo citu vārdu, kā - nav, viņš nebija dzirdējis...Un iedotais maizes kumoss izrādījās liktenīgs.
Ko nu par karu, tas bija karš... Cik mājās šodien, brīvā Latvijā, nepietiek maizes atkal?

Nakts T. 15. dec 2012. 13:39

Un, ka­mēr tas bērs aug­lī­gā zem­ē zī­les, būs dzī­va lat­vie­šu tau­ta.    

Dzēsts profils 15. dec 2012. 12:14

vīri kā ozoli- meitas kā liepas
vecs ozols pāris liepai...?!

Sandris X. 15. dec 2012. 10:35

Gunars s. 15. dec 2012. 09:37

   Nu ,ko teikt,Lindermaņi ,Kargini,Ždanoka,Godmaņi+... un latvieši kangari,šūpo laivu cik spēj  hūtes,atslēdznieki...

Autorizācija

Ienākt