kas ieaudzis smagajā Zemgales mālā. To nespēja iznīdēt kara šausmīgā tehnika, granātu postošie sprādzieni, pat pēc kara tas turpināja pretoties ienākošajai varai. Lai arī kā svešinieks postīja tā zarus, iznīcinādams pēckara cīnītājus. Aizcirta saknes, izvezdams to piederīgos, atbalstītājus. Ozols turpināja zaļot.
Vissmagāk klājās latviešu mātei, kam visa iedzīve bija jāpamet dažu minūšu laikā, kas, rūpēdamās par bērniem, aizmirsa par visu citu un pirmām kārtām sevi. Tikai tad, kad jau sen bija aizcirtušās vagonu durvis un mazākais, žēlabaini iekunkstēdamies, ieprasījās – mammīte, maizīti! – māte, meklēdama līdzpaņemtajā un uzgājusi knicīti, maizes, atcerējās, ka viss cepiens palicis tur, pieliekamajā. Brūni rudzu maizes kukuļi. Vēl smaržojoši pēc vasaras un tik gardi. Pārsegti ar viņas labāko, izrakstīto pūra dvieli. Bet rokā vēl iepriekšējā cepiena pussakaltušais galiņš. Māte dziļās sāpēs novaidējās un šos kukuļus atcerējās visu mūžu. Kad mazākais mira no bada. Kad pati staigāja uztūkusi, nespēdama paspert soļus un joprojām atlaužot no savas slapjās, sāļās maizes devas lielāko gabalu palikušajam, sev atstādama tik druskas. Apzinājās, ka bez viņas arī otrs neizdzīvos, bet lauza un deva. Ne mirkli nežēlojot.
Kad, tomēr izturējusi, zaudējusi abus, pēc daudziem gadiem, svešumā novergotiem gadiem, atgriezās, pirmais gājiens bija uz mājām, pēc visu laiku atmiņā esošajiem, vēl joprojām smaržojošajiem brūnajiem, rudzu maizes kukuļiem.
Mājas nodzīvotas, sabrukušiem jumtiem, izrautām durvīm. Bez stiklu logu rāmjos dziedāja vējš. Izdemolētajās, piegānītajās istabās gruvešu kalni. Nav pieliekamā, pat sienu nav. Bet, liekas, no tās vietas vēl joprojām plūst tikko ceptas rudzumaizes smarža. Māte, no jaunas, raženas sievietes pārvērtusies pārdzīvojumos par vecu graustu, kas nespēj vairs kustēties bez nūjas atbalsta, sabrūk ceļos un iekrīt gruvešos. Tajā, kas palicis pāri no svešinieku nodzīvotā. Un nolād sevi par tā mirkļa neapdomību: nepaņemt līdzi šos maizes kukuļus, kuri visu šo smago laiku viņu spieduši kā lāsts un tomēr saukuši atgriezties. Tagad viņa ir te. Atgriezusies, bet kāda bijusi par to maksa? Vai ne pārāk smaga? Un atkal un atkal viņa lūdz tam Kungam piedošanu par savu toreizējo neizdarību. Varbūt šie kukuļi tāpat nebūtu palīdzējuši bērniem izdzīvot, bet tā nespiestu apziņu. Nepaņemt līdzi rudzu maizes klaipus. Sieva pastiepj roku, paņem neesošo kukuli un, atlauzusi gabalu, sniedz savam pirmdzimtajam, kas palika uz mūžīgiem laikiem izsūtījumā. Tas tev, dēliņ, tajā zemes spēks ielikts, tas tev ļaus neaizmirst Dzimteni. Nākošais gabals, tiek pastarītim, kas pirmais mira bada nāvē. Tev, dēliņ, šis, tajā mana nebeidzamā mīlestība un Dzimtenes svētība ielikta. Piedod, ka agrāk tev to sniegt nevarēju. Un sniedzas un sniedzas rokas, vāras un nespēcīgas, vārgas un izdilušas, nevarīgas. Māte lauž un lauž, dala tām visām, kam tur, svešumā, pietrūka šā maizes gabala, lai būtu izdzīvojušas. Jo pietrūka tieši šī, ar labestību ceptā, dāsnā un smaržīgā Zemgales rudzu maizes gabala. Tā, kas izsmaržo Latvijas druvu reibinošo smaržu, kas pilns zemes spēka un audzētājas Dzimtenes mīlestības. Starp vārgajiem pirkstiem parādās kādi īsi un resni. Māte paskatās un ierauga tā rīta notikumu dalībnieku, kas vadīja viņas un ģimenes izvešanu, visu laiku steidzinot – bistreje, bistreje (ātrāk, ātrāk). Vajadzētu novērsties, pateikt nē, bet māte lauž kārtējo gabalu un dodama nosaka – še, ja vari ēd, bet, pirms liec gabalu mutē, atceries tās izsūtītās, bojā gājušās dzīvības, kas uz tavas sirdsapziņas, arī mani puikas palika tur. Es nevēlu tev ļaunu, bet piedot nespēju. Lai soda tevi tava sirdsapziņa.
Palicis pēdējais gabals. To sev. Vienmēr tika atrauts, atdāļāts, Nu varu. Bezgala ilgi nav izjusta īsta Latvijas maize. Tās, kas būtu glābusi šos bada nāvē mirušos tūkstošus, arī abus viņas bērnus. Paceļot skatu, ierauga saules starā, kas izlauzies caur sabrukušo jumtu un griestu pārsegu, stāvam vārgu meitenīti, kas klusējot pastiepusi rokas, tik caurspīdīgas. Viņa nelūdzas, bet lielās asaru lāses, kas rit pār viņas vaigiem, izsaka lūgumu vēl iespaidīgāk. Īss klusuma mirklis, un roka, kas jau cēla pie lūpām pēdējo palikušo garoziņu, apstājas pusceļā. Tad pastiepjas pret meiteni, bērnu, un lūpas nočukst – ņem, tev tas vairāk būs vajadzīgs, tev vēl ilgs ceļš ejams, līdz Brīvai Latvijai, vēl daudz kas paveicams. Es jau...
Sāpju pilnais smaids, kas izplaukst meitenītes, sejā ir tik gaišs un silts, ka arī viņai kļūst bezgala labi. Kā vēja nopūta skan no meitenes lūpām vārdi. Neviens man nekad neko nav devis, visi tikai prasījuši, lūguši, bet devuši? Tu dāvā pēdējo. Vai tad mani nepazīsti? Es esmu tagad nonicinātā un piesmietā Laime, kas tāpat kā tu tika izsūtīta, pērta un pazemota, izsmieta, jo man nebija ko dot. Mēs izturējām. Tu man devi spēku atkal dot. Un, pacēlusi ceļos nokritušo sievieti, atbalstījusi uz sava pleca aiziet. Un sieviete, māte, smagi piecēlusies kā no tuvinieku kapa, pagalmā paceļ nolauztu ozola zaru, līku un greizu, un uz tā atspiedusies aizvelkas. Aiziet sieva, balstoties uz Laimas pleciem un ozola zara. Sieva, kas zaudējusi vīru, māte, kuras bērni miruši bada nāvē, saimniece, kam vairs nav jumta virs galvas, sieviete, kas par spīti visam izdzīvojusi un atgriezusies savā dzimtenē Latvijā. Atgriezusies redz, ka viņas senču stādītais ozols, pārcietis visas vētras un negaisus, vēl joprojām zaļo. Un, kamēr tas bērs auglīgā zemē zīles, būs dzīva latviešu tauta.
G. Bullis
Avots:
Atslegas vārdi: polītika3025, Latvija445, okupācija0, deportācija0, izsūtīšana0
Ka vecs ozols un liepa,kam kalst saknes pashiem savaa neatkarigaa valstii...Skumji..
Tas ir smagi. Arī mana vecāmāte 3 bērniņus pārcilvēciskiem spēkiem pie dzīvības uzturēja, dzīvus pārveda uz Latviju,uz nodegušas mājas gruvešiem. Viens dēliņš nomira jau Dzimtenē, pēc aklās zarnas operācijas...Ēst nedrīkstēja, bet te taču mazliet bija. Jo citu vārdu, kā - nav, viņš nebija dzirdējis...Un iedotais maizes kumoss izrādījās liktenīgs.
Ko nu par karu, tas bija karš... Cik mājās šodien, brīvā Latvijā, nepietiek maizes atkal?
Un, kamēr tas bērs auglīgā zemē zīles, būs dzīva latviešu tauta.
vīri kā ozoli- meitas kā liepas
vecs ozols pāris liepai...?!
Nu ,ko teikt,Lindermaņi ,Kargini,Ždanoka,Godmaņi+... un latvieši kangari,šūpo laivu cik spēj hūtes,atslēdznieki...