Esam dažādi, ļoti dažādi, ko arī var just lasot blogu ierakstus vai komentārus. Vai vienmēr varam apzināti sev izskaidrot, kāpēc atbildēju, komentēju tā vai šādi, ko vēlējos ar to pavēstīt citiem, kāds bija mans mērķis? Kādus izteiksmes līdzekļus izvēlējos? Vai lai radītu intrigu, iekostu, palielītos, noniecinātu, izceltos, atbalstītu? Tikai katrs spēj pats sev atbildēt uz šo jautājumu, ja ir gana godprātīgs pats pret sevi, ar atvērtu prātu.
Šoreiz manas pārdomas izraisīja darba seminārs "Emocionālā inteliģence", kurā neko diži jaunu neuzzināju, bet iepatikās, ka visu tā jauki salika pa plauktiņiem un viena metode, ko iesaka lietot bērnu audzināšanā, bet ir pietiekami iedarbīga arī attiecību/krīžu situāciju gadījumos.
Nevardarbīgas komunikācijas paņēmiens- būt žirafei (ar vislielāko sirdi un garāko kaklu- pārdomātu rīcību, taktisku, neagresīvu)
Lai plaši neizplūstu skaidrojumos, izmantoju savu iemīļoto metodi- norādi uz materiālu pieejamību netā:
1. Novērošana
Ko tu faktiski redzi, dzirdi vai atceries, pats fakts, nevis tava interpretācija par to. Iztēlojies sevi kā videokameru – kamera neredz “ķircināšanu”, tā redz, ka viens bērns otram no rokām paņēmies rotaļlietu. Tā neredz “slinkumu”, bet gan tikai to, ka vannasistabā uz grīdas samesti slapjie dvieļi un netīrā veļa.
2. Sajūtas
Šajā solī apraksti, kā jūties attiecībā uz to, ko tikko novēroji. Piemēram, “Es jūtos..., jo...”, nevis: “Tu man liec justies ...”. Šis solis nozīmē, ka tu uzņemies atbildību par savām sajūtām, saprotot, ka tā pati uzvedība citā situācijā varētu tevī izraisīt pavisam citu reakciju.
3. Vajadzības
Jo vienkāršāka un fundamentālāka vajadzība, ko formulējam vai saprotam no otra, jo dziļāka iespējamā komunikācija. Vajadzība pēc 'atņemtās' mantiņas ir pārāk vispārīga un gaistoša, bet vajadzība tikt iekļautam rotaļu procesā ir dziļa, patiesa un saprotama ik vienam.
Liela daļa neverbālās komunikācijas sastāv no šādas savu un citu vajadzību iztulkošanas un formulēšanas daudz dziļākā līmenī, tuvāk vajadzības būtībai. Tāpēc vienmēr var atkārtoti jautāt sev un citiem: kas ir tā vēlme/vajadzība/vērtība, pēc kā mēs tiecamies?
4. Prasības /Lūgums
Konkrētas, izdarāmas darbības, kuras pieprasi, lai bagātinātu savu dzīvi. Bet svarīgi tās formulēt pozitīvā veidā - “darīsim”, nevis “ne-darīsim”.
Vēl viena jauka prezentācija, kas arī atbilst emocionālās inteliģences tematikai:
Vietnēs ir arī atsauces uz pētījumu autoriem, ir labi materiāli un semināri, ja brīvi pārvaldi angļu valodu, tad būs interesanti, ja vispār interesē kas vairāk par savstarpējo komunikāciju un sevis apzināšanos.
Lai jaukas studijas.
Atslegas vārdi: attiecības38711, dzīve.29, komunikācija10, emocionālā inteliģence0
Emocionālā inteliģence un sirdsgudrība ir tas pats. Iekšēji sevi jāaudzina? Laikam kavēts,nepiekritīšu. Man domāt vairāk audzināšana jau bērnībā, ja mazam cilvēkam ieskaidrots rādot ar vienkāršu darbu no bērnības, redzēt kā mainas mēneši, daba, darbi...sēžu ofisā, bet zinu, ka ir pavasaris, rudens, kādi citi uztraucas par miežu, kviešu ražu, laikapstākļiem, no kā es arī ēdīšu un mana ģimene, kas ļoti tālu no tādām lietām. Kā es pārmetīšu kādai zemnieksaimniecībai, kura netiek galā ar aizdevumiem. Kurš to saprot, daudzās lietās būs sirdsgudrs.
Nu re , tas skan daudz labāk nekā “darīsim” - jo var arī nedarīt
var- radoši paslinkosim
Kāpēc “ne-darīsim” nevar formulēt pozitīvā veidā ?
Jā, Guna, izpratnei par sevi vajadzētu būt, kā arī līdzsvaram emocijas/prāts, katram jau tas notiek savā vīzē, sevis izzināšana, cits, iespējams, jau piedzimst vieds un sirdsgudrs, kādam uz to kāds gabaliņš dzīvesceļa jānoiet.
Arī sirdsgudrība ..., vai nosauc to par emocionālo inteliģenci , vai citādi kkā ..., ir katra cilvēka individuālais viedoklis - izkristalizējies izdzīvoto emociju rezultātā..., prāta dozēts - turpmākā saskarsmē ar pasauli -> pielietots tiek ...
Emocionālā inteliģence ir spēja adekvāti sajust, uztvert, saprast, izpaust, kontrolēt emocijas, ka arī spēja līdzsvarot emocionālo prātu (jūtas) ar loģisko prātu (domāšanu).
Turklāt mūsdienās aizvien pieaugoša stresa apstākļos profesionālajā jomā dažkārt izšķiroša nozīme var būt tieši tādai iezīmei kā spējai kontrolēt un vadīt savas negatīvās emocijas.informāciju un veicināt izpratni par emocionālo inteliģenci un tās ietekmi uz personību.
Ar emocionālo inteliģenci jāsaprot nevis prāta gudrība vai kāds zināšanu apjoms, bet sirdsgudrība. Dažs pēc tās netiecas, jo pirmkārt, tas ir darbs ar sevi, kas nemaz nav no vieglajiem
Un diez vai šakālis būs tas no emocijām brīvais, ar šakāli šī bloga kontekstā domāts kāds savādāks radījums , ašs, kodīgs, tāds, kurš rīkojas spontāni, nav empātisks pret citiem, viņu neinteresē komunikācija, neinteresē citi cilvēki.
Zhirafi dazreiz ieslédzu, bet biezàk, emocionàli brivo shakàli. Es runàju par sho vietnes telpu .
Papétu,protams, ari individa àdas biezumu .
ak tu par to..ko atbildēju jautājumos ko ne...jā...es paskatījos kādas trollēniem prasības-kādiem būt pareizajiem...kādiem nebūt...no pionieru ierindā stāvošajiem-cienīgiem vai necienīgiem...bet tas uz mani neattiecās-es neesmu ierindā!
Mandomāt ..., zvēriņš ikviens savulaik ,,pastaigā izvedams,, - diktē kad apstākļi to ..., bet ! ar drošu lai kaklasisksnu un izturīgā , prāta kontrolētā lai - pavadiņā !
Ikvienā no mums - gan žirafe , gan šakālis , gan daudzdaudzdaudz būtņu citu vēl mīt ..., šajā sarežģītajā veidojumā - cilvēks ! kas saucas ...
Kuram dosim zaļo gaismu ..., vairāk barosim , tas arī būs - mūsu zvēru dārzā dominējošais !
Taisnību ir daudz ..., patiesība - viena .
Katrs ar savas taisnības karogu , dodas delegācijā uz patiesības templi... , uzskatot - šamā karogs - vienīgais ! drīkst tur plīvot .
Zināt un apzināties ir dažādi jēdzieni ..., zināšanas ir katra cilvēka subjektīvais viedoklis par lietu kārtību pasaulē - kā viņš to izprot no sava skatpunkta.
Viedoklis -> zināšana ->patiesības aisbergs /kā jau tas aisbergiem klājas - ar argumentiem tas nezīmējas ..., vnk liekot tos lietā , pienāk kad - viņa laiks /.
Vineta, kas Tev šķita neatbilstošs? Seminārā arī izraisījās diskusijas, tā tam jābūt, jo katram ir sava pieredzes sakrātā prasmju sistēma un veids, kā komunicē ar sevi un citiem. Emocionālā inteliģence arī neveidojas uzreiz, dažam, man šķiet, tā vispār neizveidojas
Kautkas no,ta visa adbilst taisnibai.Bet nevis.Mes reizem ta ieklausamies,un liekas tiesam,bet dzila analize reizem pierada pretejo.Ta,nu ir.Lainu gudrie prati filozofe.Mes pasi reizem nezinam kas mes izsti esam.
Atvainojos, ka nevarēšu blogā pačatot, mazdēlam citas intereses , bet šis temats ir pašam katram ar sevi jāizspriež. Protams, jauki būs, ja savus novērojumus izpaudīsiet komentāros.