Kāpēc vajadzīgs nacionālisms?
Ir instinkti un uzvedības normas, kas cilvēkā ir dabas ielikti. Nacionālisms ir zemapziņas instinkts, kas formējies katrā tautā gadu tūkstošos kaujās par savas tautas pastāvēšanu. Tas ir dvēseles dziļumu instinkts, kurā izpaužas tautas ģenētiskā atmiņa. Tas ir polarizācijas spēks, kas palīdz tautai orientēties un pretoties svešām destruktīvām ietekmēm. Tāpēc, jo spēcīgāks ir šis instinkts, jo dzīvotspējīgāka ir tauta.
Šis instinkts visvairāk izpaužas tautas dzīves ekstrēmos apstākļos un it sevišķi apstākļos, kad apdraudēta ir tautas pastāvēšana nākotnē. Tādos apstākļos tautas arhetips nosaka visu tautas gribu un apziņu.
Arī tad, kad tautas pastāvēšana netiek apdraudēta, nacionālisms ir pašvērtība, jo nacionālisms ir kopības un vienprātības apziņa. Tas pretstatā sociālismam neaicina šķiras uz šķiru cīņu, bet gan uz izlīgumu. Nacionālisms regulē cilvēku savstarpējās atttiecības, pamatojoties uz tradīcijām, ieradumiem un citām nacionālajām vērtībām. Nacionālisms nozīmē vienotu vērtību skalu, kas ir nepieciešama katras sabiedrības stabilitātei.
Nacionālisms kalpo arī kā informācijas filtrs. Mūsdienās, kad cilvēks pakļauts haotiskas un bieži vien pretrunīgas informācijas iedarbībai, nacionālisms ļauj cilvēkam orientēties daudzo ideoloģiju un reliģiju jūklī.
Sarežģītos sociālos apstākļos nacionālisms nodrošina psiholoģisku aizsardzību. Līdz ar to nacionālismam ir arī psiholoģiskas aizsardzības funkcija.
Civilizēts un organizēts nacionālisms mums ir vajadzīgs arī, lai izvairītos no etniskiem konfliktiem.
Etniskais konflikts ir viena no sociālo konfliktu formām, un tā pamatā ir etniskās pašsaglabāšanās tendence. Pie etniska konflikta noved etniski pretrunīga situācija. Latvijā etniskās situācijas pretrunīgums tika iedibināts PSRS laikā ar masveidīgu migrantu iepludināšanu. Tas latviešos radīja priekšstatu par migrantu kā par patērētāju bez tēvzemes, kas ir vienaldzīgs pret zemi, kurā tas ir ieradies kā nelūgts viesis.
Etniskais konflikts vispirms pastāv latentā formā. Šādas situācijas ilgstoša pastāvēšana etniskajā telpā ar lielu varbūtību var novest pie atklāta konflikta. Tomēr starpnacionālo konfliktu risinājums nav meklējams cīņā ar tautu nacionālismu. Pasaules ievērojamais konfliktologs R. Darendorfs uzskata, ka viens no etniska konflikta atrisināšanas nepieciešamiem nosacījumiem ir abu kofliktējošo pušu organizētība. Visbīstamākie ir difūzie konflikti, jo tie ir stihiski un grūti risināmi. Tāpēc, jo vairāk organizētas ir konfliktējošās puses, jo vieglāk ir panākt vienošanos un atrisinājumu. Bez tam vieglāk un saprātīgāk ir pretrunīgo etnisko situāciju sākt risināt laikus.
No etnosocioloģijas ir labi zināms, ka etnisko risku samazina pamatnācijas procentuālais pārsvars. Tā, piemēram, Armēnijā un Lietuvā, kur pamatnācijas procents pēc 1989. gada datiem sastāda attiecīgi 93,3% un 79,6% etniskās pretrunas un etniskais risks praktiski nepastāv. Toties Latvijā, kur pamatnācijas procents ir tikai nedaudz virs 50%, etniskais risks ir ļoti augsts.
Pretrunīgas etniskās situācijas pazīmes ir šādas:
1. Etnodemogrāfiskā balansa izjaukšana.
2. Etniskās grupas politiskā organizēšanās.
3. Spontānas etnisko grupu akcijas mītiņu, piketu un citu protestu veidā.
Kā redzam, viss Latvijā jau ir – gan nenormāls etnodemogrāfiskais balanss, gan krievvalodīgo politiskā organizēšanās, gan arī mītiņi un piketi. Tāpēc šādos apstākļos svarīga ir etnisko pušu organizēšanās un dialogs. Vissliktākais padomdevējs te ir akls naids un atriebības, un vardarbības alkas, kas ved pie difūziem konfliktiem, upuriem un problēmas risinājumu tikai sarežģī. Tāpēc mēs uzskatām, ka latviešu tautas un latviešu kultūras nākotnes labā, kā arī etniskā miera labā nepieciešams nekavējoties izstrādāt valstisku programmu latviešu procentuālā sastāva palielināšanai. Tādā programmā ir jābūt ieinteresētiem arī cittautiešiem, ja vien viņi patiesi ciena to tautu un kultūru, kuras zemē ir ieradušies, lai dzīvotu. Pie pietiekama pamatnācijas procenta pamatnācija var atļauties visas tās garantijas, kas nepieciešamas mazākumtautību kultūras saglabāšanai, veicināšanai un pat aizstāvēšanai, kā tas ir ar lībiešu valodu un kultūru Latvijā, jo tādos apstākļos mazākumtautība neapdraud pamatnācijas eksistenci un kultūru.
Nodarboties ar visiem šiem jautājumiem būtu nacionālo partiju uzdevums. Diemžēl tās ir mazskaitlīgas, sašķeltas un tāpēc nespēj būt par pietiekamu pretsvaru reformkomunistu dibinātām liberālajām partijām. Savukārt, tāda nacionālā kustība kā TB/LNNK ir saaugusi ar bijušo padomju nomenklatūru un iekļāvušās valdošajā politiskajā slānī ar liberālu orientāciju. Tāpēc ļoti svarīga šī lielā uzdevuma priekšā ir nacionālo sīkpartiju apvienošana vienā partijā ar vienu nosaukumu, vienotu programmu un taktiku.
Kas vajadzīgs nacionālismam?
Nacionālisms sastāv no diviem komponentiem – iedzimtā un ieaudzinātā. Tāpēc nacionālismam ir ne tikai bioģenētisks, bet arī sociāls pamats un tas spēj realizēties tikai noteiktos sociālos apstākļos, no kuriem kā galveno var minēt audzināšanu ģimenē un skolā.
Savukārt nacionālajā audzināšanā un nacionālās kultūras saglabāšanā svarīgi ir tā sauktie etnokonsolidējošie faktori: valoda, tradīcijas, rituāli, tautiskie raksti un simbolika, tautas solidaritāte un etniskā identitāte.
Valoda veicina etniskās grupas saliedētības formēšanos. Valodā atspoguļojas zināšanas par dotās tautas kultūras tradīcijām. Valodā materializējas etnosa vēsturiskā atmiņa. Daudzi jēdzieni mums šķiet paši par sevi saprotami tikai tāpēc, ka tie ir iesakņojušies mūsu valodā. Valodai ir ciešs sakars ar nacionālo psiholoģiju. Var teikt, ka tieši valoda ir etniskuma funkcionēšanas simboliskā vide. Tāpēc valstis, kurās pastāv vairāki valodas dialekti, apzinādamās valodas konsolidējošo nozīmi, cenšas pieņemt vienu valsts valodu. Svarīgi ir arī aizstāvēties pret citu valodu uzbrukumu. Daudzi svešvārdi, kas tiek lietoti mūsdienu latviešu valodā, liecina par atlantisma uzbrukumu un mūsu vājo pašaizsardzības spēju. Tos ievazā masu informācijas līdzekļi, kas šodien kalpo pārnacionālām interesēm. Tos ievazā arī mūsu amatpersonas, kas ar svešvārdu lietošanu cenšas izskatīties gudrāki, nekā patiesībā ir. Tai pat laikā ir jāatzīst, ka latviešu valodas uzspiešana krieviem viņus nepadarīs par latviešiem, tāpat kā krievu valodas apgūšana latviešus nepadarīja par krieviem. Ar to vien ir par maz, un etniski pretrunīgā situācija joprojām saglabāsies. Tāpat pilsonības masveidīga piešķiršana saskaņā ar Zbigņeva Bzežinska projektu nelikvidēs etnisko risku Latvijā, jo pilsonības piešķiršana pati neuzlabo etnodemogrāfisko situāciju. Neizdosies arī pēc tam saskaņā ar šo projektu krieviski runājošos pilsoņus padarīt par krieviski runājošiem latviešiem, jo katrai tautai ir sava dvēsele. Šo situāciju var glābt tikai tāds projekts, kas uzlabo etnodemogrāfisko balansu.
Svarīgs etnokonsolidējošs faktors ir tradīcijas. Tradīcijas ir tautu dzīvē kopš seniem laikiem pastāvošas ierašas, kas tiek pārmantotas no paaudzes uz paaudzi. Tradīcijas dod tautai iekšēju vienotību un sakaru starp bijušām un esošām paaudzēm. Tradīcijas gādā par tautas garīgās attīstības nepārtrauktību un pasargā tautu no dažādām nejaušībām un kļūdām. Tradīcijas satur sevī visu to garīgo mantojumu, ko tauta savā tūkstošgadu attīstībā ir atzinusi par labu un derīgu. Tradīcijas ir sentēvu gudrība. Tās dod cilvēka dzīvei stingrumu un pasargā viņu no svešām ietekmēm. Tai pat laikā tradīcijas nav kaut kas sastindzis un nemainīgs. Tās lēnām mainās, reizēm izgaist un reizēm rodas jaunas un iesakņojas tautas dzīvē un dvēselē. Taču vienmēr tās ir tas pamats, uz kura tauta ceļ savu garīgo nākotni. Tāpēc katram cilvēkam, kas grib dzīvot tautiskā garā, ir jāzina, jāatzīst un jāievēro savas tautas tradīcijas. Tradīciju etnokonsolidējošo nozīmi labi apzinājās komunisti un tāpēc visiem spēkiem centās izskaust nacionālās un ieviest savas boļševistiskās tradīcijas. Tagad līdzīgu, tikai viltīgāku uzbrukumu nacionālajām tradīcijām veic liberāļi, nežēlojot līdzekļus latviešu tautai svešo atlantisma tradīciju ieviešanai. Apzinīgs tautietis nekad svešo netur augstāk par savējo. Tur izpaužas viņa tautiskā pašcieņa.
Etnokonsolidējošs faktors ir arī rituāli. Tie nodrošina kultūras pēctecību. Rituāli ir uzvedības stereotipi. Tie uztur noteiktu sociālā statusa hierarhiju, veicina grupas solidaritāti, veic sociālās regulēšanas funkciju, noņem emocionālo spriedzi noteiktās sadzīves situācijās. Tāpēc visvairāk rituālu saistās ar pašiem svarīgākajiem cilvēka dzīves brīziem – piedzimšanu, pilngadību, precībām un bedībām.
Svarīgs konsolidējošs faktors ir tautiskie raksti un tautiskā simbolika. Ievērojamais psihologs Gustavs Jungs saka: simboliem ir daudz dziļāka zemapziņas nozīme, nekā mēs to parasti iedomājamies. Tāpēc nacionālo simbolu lietošana reizē ir sakrāla darbība ar maģisku spēku un nozīmi, kas mūs vieno cauri gadu tūkstošiem ar mūsu tautas vistālāko senatni, kad mūsu senči šos pašus rakstus grieza kokā vai iekala akmenī.
Svarīgs konsolidējošs faktors ir tautas solidārisms. Lai nacionāla valsts varētu pastāvēt, valsts vara nedrīkst piederēt kādam sociālam slānim vai grupējumam. Valsts varai ir jābalstās uz visiem sociāliem slāņiem – uz darba devējiem, darba ņēmējiem, zemniekiem, inteliģenci. Sociālo slāņu intereses nedrīkst stāvēt pāri nācijas kopīgām interesēm. Tāpēc nacionālais solidārisms aicina ļaudis uz savstarpēju izpalīdzību tā, lai, cits citu balstot, visi gūtu labumu. Solidārisms mudina tautiešus uz savstarpēju cieņu, līdzcietību, sadarbību, iecietību. Tāds tautietis apzinās, ka neviens viņu nepametīs nelaimē, un apzinās, ka tautas nelaime ir arī viņa nelaime un tautas laime ir arī viņa laime. Tautas solidārisms saliedē tautu un mazina kārtu pretrunas. Tas dara tautu vienotu un stipru. Tāpēc pret visu imperiālistu uzbrukumiem tautas solidārisms ir bijis viens no stiprākiem tautas pašaizsardzības bastioniem. Lūk, kāpēc mums ir vajadzīgs visas tautas solidārisms, un, lūk, kāpēc komunisti sludināja tautās šķiru naidu, bet liberāļi šodien sludina atomārās sabiedrības modeli un politiskās nācijas modeli. Tie ir modeļi, kuru mērķis ir panākt ļaudīs egoismu un savstarpējo atsvešināšanos, lai tā vājinātu tautas organisma dabīgās pretestības spējas. Bet visam tam mērķis ir visu imperiālistu galīgais mērķis – iznīcināt tautu kā kultūras vienību un pārvērst to pelēkā, viegli manipulējamā un viegli izmantojamā masā.
Var teikt, ka valoda, tradīcijas, rituāli, simboli un visa etniskā kultūra kopumā ir ne tikai etniskās grupas identitātes, bet arī etniskās grupas solodaritātes pamats un svarīgs faktors etniskās grupas pastāvēšanai nākotnē. Tieši tāpēc visi nacionālo kultūru iznīcinātāji vispirms vēršas pret nacionāli konsolidējošiem faktoriem – valodu, tradīcijām, rituāliem un simboliku un ar skaldi un valdi politiku vēršas pret tautas solidaritāti. Lūk, kāpēc mēs esam nacionāla solidārisma partija.
Lai cīnītos ar nacionālismu ideoloģiskajā plāksnē, liberāļu argumentācija ir tāda: «Atsakieties no nacionālisma, un jūs dzīvosiet labāk!» Tas nozīmē: «Atsakieties no savas dvēseles, un jūs dzīvosiet labāk.» Savukārt, mūsu argumentācija ir tāda: «Nacionālisms ir ideālisms, un tā alga nav materiāla. Katrs ideālisms savā ziņā ir nepraktisks. Tāpēc nacionālisms saviem piekritējiem nesola materiālas, bet gan ideālas vērtības. Nacionālisma alga ir iekšēja krietnuma sajūta, garīga līdzsvara sajūta, savas pilnības apziņa un savas tautas kopības un mūžīguma apziņa. Bez tam liberāļu materiālisms liek mums stipri šaubīties, vai, pārdodot savu dvēseli, mēs dzīvosim labāk, jo arī Senajā Romā, kad publika sāka prasīt tikai maizi un izpriecas, līdz Romas sabrukumam vairs nebija tālu.
Bez nacionālisma Latvijas valsts ir tikai viens no ekonomiskiem reģio-niem globālajā pasaulē bez nācijas un nacionālās kultūras. Ja mēs atsakāmies no nacionālisma, tad reizē ir jāatzīst, ka veltīgi ir bijuši arī latviešu tautas upuri Ziemassvētku kaujās, Neatkarības cīņās un Gulaga nāves nometnēs.» Tāda ir mūsu argumentācija.
Katra tauta ir Dabas un Dieva produkts, tāpēc katrai tautai un tās kultūrai ir tiesības uz pilnvērtīgu eksistenci. Komunisti un liberāļi iejaucas Dieva projektā, veidojot šajā projektā haosu. Haoss vienmēr ir bijis sātana darbs. Turpretī Dievs ir struktūru un daudzveidības veidotājs. Visās pasaules reliģijās Dievs pasauli ir radījis no haosa. Daudzveidības iznīcināšana un atgriešanās pie haosa ir sātanisms. Arī nāciju un nacionālo kultūru iznīcināšana ir sātanisms. Mēs to nedrīkstam pieļaut. Mūsu tauta un mūsu kultūra ir tas mantojums, ko gribam saglabāt. Mums nav vajadzīgas ne svešas teritorijas, ne sveši sviedri, ne dzīvības. Mums ir vajadzīgs tikai tas, kas pienākas mums – mūsu zeme, mūsu tauta un mūsu kultūra.
Mūsu mērķi saskan ar Dieva projektu un Dieva mērķiem. Tāpēc Dievs ir ar mums. Dievs ir ar mums!
K. Krūmiņš
Avots:
Atslegas vārdi: Labi darbi1
Un uz kā Tu, Saulīt dzīvo? Uz sviestmaizēs? Pastāsti ar ko atšķiras cilvēks no darba lopiņa. Teiksim - zirga. Zirgs sapņo lai tam dod vairāk ēst, liek mazāk strādāt, vai vislabāk nemaz. lai to tur siltā stallī (ērts mājoklis). Jā, vēl lai ķēvīte būtu paķērienam. Vai arī cilvēkam pietiek ar to pašu?
Mja...,te palikushie drìz uz patriotismu vien dzìvos.:-)
..tikai kàdi 2 miljoni..,tàda vidéja pilséta vien ir,briinums ka vispàr vél valsts,saucàs..
...dievs ar Tevi.... vai man zēl...